Skip to main content

Jak zatrudniać z sukcesem

Jak zatrudniać z sukcesem

Artykuł pochodzi z Przewodnika rekrutacji dla małych firm

Twoja firma może zwiększyć efektywność zatrudniania, stosując odpowiednie narzędzia, tj. techniki rozmowy oraz metody organizacji spotkań z kandydatami. Oto parę podstawowych wskazówek na początek.

Przygotuj pytania z wyprzedzeniem

Stwórz listę pytań, przed przyjściem kandydata. Wczesne planowanie pomoże przejść szybko przez rozmowę i zapewni otrzymanie informacji, których potrzebujesz. Pomoże również uniknąć niejasno sformułowanych pytań, na które aplikant może mieć problemy z udzieleniem odpowiedzi.

Wybierz odpowiednich kandydatów do rozmowy

Kierownik nadzorujący nowo zatrudnionego zazwyczaj przeprowadza rozmowę wstępną. Jeśli prowadzisz małą firmę, w której jedna osoba pełni obowiązki kierownicze, niech inni członkowie zespołu porozmawiają z kandydatem. Wcześniej przedyskutuj, na jakie tematy każdy z przeprowadzających rozmowę będzie mówił. Dzięki temu zdobędziesz wiele informacji o umiejętnościach i doświadczeniu aplikanta.

Więcej słuchaj, mniej mów

Gdy rozmowa się rozpocznie, rozluźnij kandydata zadając parę ogólnych pytań, po czym pozwól mu mówić. Opis firmy i stanowiska zachowaj na koniec spotkania. W przeciwnym wypadku poszukujący pracy mogą mówić to, co wydaje im się, że chcesz usłyszeć, zamiast mówić szczerze.

Unikaj

Na pytania takie jak "Gdzie widzisz siebie za pięć lat?", uzyskasz standardowe odpowiedzi. Zamiast nich zadawaj niespodziewane pytania. Obserwuj reakcje kandydata - to dobra wskazówka pokazująca jak zachowuje się wobec codziennych obowiązków.

Pytania, które musisz zadać:

• Opisz swoje najgorsze i najlepsze miejsce pracy.
• Jak zmotywujesz kogoś, kto nie wykonuje swojej pracy?

Pytania, których musisz unikać:

• Gdzie widzisz siebie za pięć lat?
• Jakie są Twoje mocne i słabe strony?
Dlaczego odchodzisz z aktualnego miejsca pracy?•

Zdobywanie praktycznych informacji

Jakie rodzaje pytań pozwalają Ci uzyskać informacje, których potrzebujesz? Pytania oparte na scenariuszach, w których pytasz kandydata o reakcję na typowe wyzwania dla danego stanowiska, pozwolą na ocenę zachowania kandydata. Pytania, które skupiają się na mierzalnych wynikach, takie jak: "Jakie trudności napotkałeś w projekcie i jak sobie z nimi poradziłeś?", pozwolą na ocenę osiągnięć kandydata.
Pytaj, aby otrzymać potrzebne informacje.

Mów o marce firmy i kulturze pracy

Twoja marka zadecyduje, o tym czy pozyskasz danego kandydata.

Wymień korzyści, jakie oferujesz, np. dodatkowe ubezpieczenie, dodatkowe świadczenia lekarskie, elastyczne warunki pracy i wiele innych. Dodatkowo przedstaw kandydatowi możliwości rozwoju kariery.

Wspomnij o kulturze firmy - co motywuje ludzi do pracy w tym miejscu, zaprezentuj inicjatywy pracownicze i inne.

Wiarygodność. Zamiast opowiadać samemu, dlaczego dobrze jest pracować w Twojej firmie, rozważ zaproszenie jednego z pracowników, aby podzielił się pozytywnymi doświadczeniami z pracy.

Czas

Określ czas, jaki dasz kandydatowi na pytania. Kandydatowi, który nie rokuje, nie musisz poświęcać zbyt dużo czasu. Pamiętaj jednak, iż podzieli się on swoim spostrzeżeniami z innymi.

Nie rezygnuj z drugiej rozmowy

Zaproś wybranych kandydatów na następne spotkanie z Tobą lub członkiem zespołu. Zadaj nowe pytania i powtórz kilka z pierwszej rozmowy, aby sprawdzić konsekwencję. Czy drugie spotkanie utwierdziło Cię w odczuciu, że kandydat jest odpowiedni na to stanowisko? Jeśli nie jesteś pewien, nie wahaj się zaproponować trzeciego spotkania.