1. Strona główna
  2. Rekrutacja i selekcja
  3. Pozyskiwanie kandydatów
  4. Rynek pracy 2018: jak szukać pracownika i dać mu się znaleźć

Rynek pracy 2018: jak szukać pracownika i dać mu się znaleźć

Rynek pracy 2018: jak szukać pracownika i dać mu się znaleźć

STYCZEŃ 2018

Najważniejsze trendy w rekrutacji na rok 2018: poszukiwanie liderów w pokoleniu Z, mobilne aplikacje, employer branding, nowe kompetencje

W rozpoczynającym się roku rekrutujący muszą dostrzec potencjał pokolenia Z, czyli młodych urodzonych po roku 90. Oznacza to, że HR-owcy powinni zobaczyć w nich nie tylko kandydatów do pracy, ale też przyszłych szefów projektów, zespołów, czy oddziałów. Dziś choć wiemy, że to nieuniknione, wciąż obawiamy się powierzyć zarządzanie niespełna trzydziestoletnim młodym ludziom, którym nierzadko przypisujemy brak lojalności, oddania, terminowości. Rok 2018 upłynie, więc pod znakiem poszukiwania i przygotowywania nowych, młodych kadr menadżerskich.

Co to oznacza w praktyce? Po pierwsze należy dostosować do pokolenia Z trendy rekrutacyjne. Upowszechnią się aplikacje mobilne, które znacznie ułatwią proces poszukiwania pracy – skrócą go wręcz do aplikowania jednym przesunięciem palca. Aplikacje będą dostosowane do nowoczesnych urządzeń mobilnych. Pierwsze rozmowy kwalifikacyjne zamiast face to face, będą wideo rozmowami.
Pracodawcy będą otwierać się na pracę zdalną, ale też częściowy home office. Zmieni się także system motywacyjny – nie będzie to już telefon firmowy, a sfinansowanie kursu, który wskaże pracownik (w widełkach finansowych wyznaczonych przez pracodawcę).

Jeszcze większe znaczenie będzie miał employer branding, zarówno ten zewnętrzny, jak i wewnętrzny. Hasła o potrzebie godnego środowiska pracy, przyjaznej atmosfery i możliwości rozwoju staną się motorem wielu rekrutacji. Wspomagane będą polityką firmy, w której nie będzie zgody na mobbing i molestowanie. Po zapoczątkowanej w 2017 roku akcji #metoo potencjalni pracownicy jeszcze bardziej niż zwykle oczekują od firm jasnych deklaracji, że ich działania – a także ludzie, jakich zatrudniają – są etyczne. Firmy momentalnie wyczuły, że społeczny ruch jest na tyle silny, że wpłynie na politykę zatrudnienia w 2018 roku.

Czytaj też: Testy psychologiczne w rekrutacji. Wymóg czy moda?

Wraz z dynamicznie zmieniającym się rynkiem pracy, zmienią się również kompetencje pożądane przez pracodawców. Kompetencje tzw. miękkie zaczną odgrywać jeszcze większą rolę. Na polskim rynku pracy w związku z rozwojem sektora nowoczesnych usług biznesowych zdecydowanie utrzymywał będzie się popyt na pracowników-językowców. Osoby, które biegle mówią w rzadkich językach europejskich. Poszukiwani będą zarówno studenci kończący filologie, jak i obcokrajowcy zainteresowani pracą za granicą.

Najważniejsze trendy w poszukiwaniu pracy w 2018 roku: płace, balans, pasja

Przez wiele lat kandydaci poszukiwali pracy według klucza: „płaca, etat, biurko”, ale w 2018 roku przestawią się na klucz: „płaca, balans, pasja”. Bo choć kandydaci dalej chcą zarabiać, to dzięki dobrej organizacji czasu są w stanie łączyć obowiązki zawodowe z życiem prywatnym. Do tego chcą to wszystko robić z pasją, która napędza ich do działania. Myślenie o życiu, w którym praca jest tylko jednym z elementów, jest ważniejsze niż kiedykolwiek. Ta idea determinuje dobór pracodawcy.

Podczas poszukiwań pracodawcy nieważna jest wielkość firmy. Determinującym wybór czynnikiem jest panująca w niej atmosfera i warunki zatrudnienia. Pracownicy ze względu na złą atmosferę są w stanie zrezygnować z pracy nawet po kilku dniach. Wartością nadrzędną staje się etyka w pracy.

Czytaj też: HR-owiec i dylemat: w jakim stopniu można ubarwiać wizerunek firmy?

Kandydaci oczekują wachlarza możliwości: responsywnej strony internetowej, mobilnej aplikacji, opcji wideo rozmowy czy możliwości aplikowania  na ogłoszenie przy użyciu linka do CV znajdującego się na profilu internetowym. Chcą bowiem, aby pracodawca był nowoczesny, mobilny i podążał za zmieniającym się stylem życia.

 

Chcesz wiedzieć więcej? Nie przegap nigdy wpisu!

monsterpolska