Skip to main content
  1. Strona główna
  2. Rekrutacja i selekcja
  3. Pozyskiwanie kandydatów
  4. Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej

Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej

Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej

Twój plan rozmowy powinien zawierać szereg pytań, które zadasz kandydatowi, aby go lepiej poznać i ocenić. Dobry plan rozmowy to jednak nie wszystko. Skorzystaj z naszych wskazówek:

Przed rozmową

  • Rozluźnij kandydata: rozmowa może być stresująca, więc zrób, co możesz, aby pomóc kandydatom się zrelaksować. Zacznij od luźniejszych pytań.
  • Nie osądzaj na podstawie pierwszego wrażenia: na pewno każdy z nas spotkał kiedyś osobę, która nie zrobiła na nim dobrego pierwszego wrażenia, ale okazała się świetnym pracownikiem. Aby upewnić się, że nie przeoczysz tych idealnych kandydatów, wstrzymaj się z pierwszym osądem i poznaj dokładnie możliwości i potencjał kandydata.

Podczas rozmowy

  • Opowiedz kandydatowi o oferowanej pracy: nie chcesz być stroną dominującą podczas rozmowy, powinieneś rozpocząć od krótkiego opisu stanowiska, podstawowych obowiązków, strukturą raportowania, kluczowymi wyzwaniami oraz kryteriami wydajności. Pomoże to kandydatowi w podaniu odpowiednich przykładów i odpowiedzi.
  • Nie obawiaj się improwizować: zaplanuj swoje pytania. Nie musisz jednak zadawać tylko tych, które wcześniej przygotowałeś. Reaguj na odpowiedzi kandydata i twórz pytania z ich odpowiedzi, mówi Shelly Goldman, starszy rekruter z The Goldman Group Advantage, firmy rekrutującej na stanowiska kierownicze w Reston, Virginia.
  • Słuchaj: jeśli tylko Ty mówisz podczas rozmowy, nie uzyskasz wystarczających informacji, aby właściwie ocenić kandydata. Teoria mówi 80 % czasu słuchaj i tylko 20 % mów.
  • Rób notatki: nie chcesz zapisywać wszystkiego, co kandydat mówi, więc zapisuj tylko ważne części, kluczowe osiągnięcia, dobre przykłady oraz inne istotne informacje, które pomogą Ci zapamiętać i uczciwie ocenić każdego kandydata. Przewodnik po rozmowie, przygotowany z wyprzedzeniem ułatwi robienie notatek.
  • Zachęcaj kandydatów do zadawania pytań: to może być najbardziej wartościowa część rozmowy. Dlaczego chcą tu pracować Czy pracę będą traktować jako wyzwanie? Czy może coś konkretnego spowodowało chęć pracy w Twojej firmie? Czy kandydatowi zależy na wynagrodzeniu, dodatkowych korzyściach, a może urlopy? Jeśli kandydat nie ma żadnych pytań, powinno to wzbudzić Twoje podejrzenia, zwłaszcza u pracowników wyższego szczebla. Zanotuj, o co kandydat pyta i upewnij się, że możesz podać odpowiedź natychmiast.
  • Stosuj się do prawa: Najważniejsze, aby każdy przeprowadzający rozmowę w Twojej firmie, od pracowników HR do kierownictwa najwyższego szczebla, rozumiał i stosował się do regulaminu zatrudniania. Najprostszym sposobem na osiągnięcie tego, jest zadawanie pytań wyłącznie związanych z pracą.

Po rozmowie

  • Daj kandydatom znać czego mogą oczekiwać: kandydaci irytują się, jeśli po rozmowie nie wiedzą, czego się spodziewać lub jeśli obiecujesz się z nimi skontaktować, a tego nie robisz. Jeśli kandydat jest odpowiedni, określ precyzyjnie następne kroki. A jeśli kandydat nie jest odpowiedni? Goldman mówi, aby zakończyć rozmowę pozytywną, ale ogólnikową uwagą. Nie mów kandydatowi że zadzwonisz, jeśli nie zamierzasz tego zrobić.
  • Porównaj notatki i osiągnij konsensus: ocena po rozmowie to czas porównania notatek i przejścia do dalszego etapu podejmowania decyzji o zatrudnieniu. Każdy przeprowadzający rozmowę powinien umieć poprzeć swoje komentarze i rekomendacje konkretnymi przykładami i notatkami z rozmowy.
  • Zagłębiaj się w temat: Kolejne rozmowy z finalistami są szansą na zebranie dodatkowych informacji o kandydacie. Rozważ dodanie testów z zakresu planowania strategicznego lub szybkości myślenia i reagowania.

Stwórz pozytywny obraz Twojej firmy

Joan Woodward, asystent wiceprezesa w Fifth Third Bank, twierdzi, że - rynek pracy jest zawsze konkurencyjny, gdy szukasz dobrych pracowników. Musimy zdawać sobie sprawę, że sprzedajemy siebie, tak bardzo jak kandydaci, chcący sprzedać siebie- mówi. Ważne jest odpowiednie traktowanie ludzi podczas procesu rekrutacji. Nigdy nie chcę stracić potencjalnego klienta lub wywołać u kandydata negatywnego obrazu naszej

Twój proces rekrutacji odzwierciedla wartość każdego kandydata dla firmy, a co za tym idzie, każdego pracownika. Bądź dobrym ambasadorem swojej firmy przeprowadzając profesjonalną rozmowę, komunikując się szczerze oraz opierając decyzje o zatrudnieniu na uczciwej ocenie możliwości każdego kandydata. Nie tylko będziesz zatrudniać świetnych ludzi, ale zbudujesz pozytywny obraz firmy i poprawisz przyszłe wysiłki rekrutacyjne.

 

Chcesz wiedzieć więcej? Nie przegap nigdy wpisu!

monsterpolska

Back to top