Skip to main content
  1. Strona główna
  2. Rozwój pracowników
  3. Utrzymywanie pracownika w firmie
  4. Jak postępować, gdy odchodzi pracownik?

Jak postępować, gdy odchodzi pracownik?

Jak postępować, gdy odchodzi pracownik?

20.10.2009

Pracownicy odchodzą z róznych powodów, np. nowa praca, emerytura lub zwolnienie.

Z jakiegokolwiek powodu następuje odejście pracownika, dobre przygotowanie oznacza łatwiejszy okres przejściowy i szybszą akomodację nowego pracownika.

Jeśli odchodzi osoba z krótkim okresem wypowiedzenia, nie zawsze możliwe jest zakończenie przygotowania przed odejściem. Jednak pamiętaj, aby zakończyć te działania najszybciej jak to możliwe.

  • Postaraj się zrozumieć obowiązki pracownika, który odchodzi. Zapytaj go o listę zadań, zadań, które aktualnie wykonuje, współpracowników, partnerów oraz procedury.
  • Poproś o listę osób, z którymi kontaktuje się pracownik. Pomoże to nowemu pracownikami szybko odnaleźć się w nowej sytuacji.
  • Rozdziel obowiązki. Im wcześniej to zrobisz, tym sprawniej dział będzie pracował pod nieobecność pracownika.
  • Przypomnij o zachowaniu poufności. Odchodzący pracownik wie o Tobie i Twojej firmie bardzo dużo. Jeśli miał dostęp do poufnych danych, przypomnij mu o zobowiązaniu się do zachowania ich w tajemnicy. Jeśli podpisał klauzulę o poufności, przejrzyj ją z nimi i wyjaśnij wszelkie niejasności.
  • Porozmawiaj się z osobami, na których odejście będzie miało wpływ. Odejście współpracownika może być traumatyczne dla kolegów. Zaproś ich na spotkanie i wyjaśnij sytuację. Przedstaw działania podejmowane w celu zakończenia rozpoczętych projektów i przekazania specjalistycznej wiedzy.
  • Przeprowadź rozmowę końcową. Wiele możesz się podczas niej dowiedzieć.
  • Pamiętaj, aby odchodzący pracownik rozliczył się z powierzanego mu mienia firmy, np. laptopa, telefonu komórkowego, itp. Upewnij się, że odzyskałeś całą dokumentację, włącznie z firmowymi książkami telefonicznymi, jak również firmowe klucze, przepustki i identyfikatory. Powiadom ochronę i zmień kody dostępu w razie potrzeby.
  • Usuń dane byłego pracownika z dokumentów firmowych, włącznie z nagłówkami listów, strony firmy oraz broszur, jak również wewnętrznych schematów organizacyjnych lub list telefonicznych.
  • Podejmij środki bezpieczeństwa. Zdeaktywuj hasła sieciowe i do komputera, firmowe konta pocztowe oraz konta dostępu zdalnego.

Pamiętaj - im sprawniej poradzisz sobie z procesem zmiany, tym szybsze będzie zaakceptowanie zmiany.

 

Chcesz wiedzieć więcej? Nie przegap nigdy wpisu!

monsterpolska

Back to top